Pressemeddelelser udsendt af Ringkøbing Fjord Museer

5. april 2024

Museumsreformen set fra Vestjylland

Forhandlingerne om den kommende museumsreform starter op igen i disse dage. Vi bakker til fulde op om en ny reform, der tager afsæt i den virkelighed, som museerne arbejder i. Men museumsdirektør Mette Bjerrum Jensen har dog også nogle pointer omkring det nye udspil, som ikke tager højde for museer som os, der allerede i mange år har fokuseret på en høj egenindtjening gennem entre og kvalitetsoplevelser for Vestjyllands mange borgere og turister.

29. september 2023

“BASTARDEN”-research førte til nye opdagelser

Når storfilmen BASTARDEN med Mads Mikkelsen i hovedrollen, får dansk biografpremiere den 5. oktober har to museumsinspektører fra Ringkøbing Fjord Museer bidraget til den historiske kulisse – og i deres research dukkede helt nye opdagelser frem fra den jyske muld.

22. september 2023

Fonden Naturkraft får ny bestyrelsesformand!

Naturkraft får ny bestyrelsesformand, da Henrik Tvarnø har besluttet at række stafetten videre til Henrik Rasmussen. Formandsskiftet kommer efter en god sommersæson, og giver mulighed for at styrke den lokale forankring og tilknytningen til Ringkøbing Fjord Museer.

1. september 2023

Bork Vikingehavn slår sin egen rekord – igen!

Ved udgangen af august 2023 – og længe før sæsonen er slut – har 75.000 gæster rejst tilbage til vikingetidens vestjylland på Bork Vikingehavn. Dermed har museet ikke blot genvundet sit besøgstal fra før pandemien eller slået rekorden fra 2022, men det har opnået sit største besøgstal nogensinde.

27. juni 2023

Vestjysk Bank og Vestas fortsætter som hovedsponsorer for Naturkraft

Med en forlængelse af deres hovedsponsorater er Vestjysk Bank og Vestas fortsat med til at styrke og udvikle Naturkraft til glæde for både lokale og områdets mange gæster.

24. april 2023

Finansloven sætter demokratisk dannelse på dagsordenen

Partierne bag den nye finanslov har afsat 4 mio. kr. til vores fælles demokratiske dannelse i en tid, hvor vi ikke længere kan tage demokratiet for givet. Pengene gives til museer, der sætter fokus på to markante vestjyske skikkelser: Kaj Munk og I.C. Christensen, der begge – på hver deres måde – kæmpede for demokratiet i Danmark.

Kontakt

For tidligere pressemeddelelser eller yderligere oplysninger kontakt kommunikationschef Iben Granum Møller igm@ringkobingfjordmuseer.dk.