Detektorarrangement

08. juni 2023 kl. 19:00 - 08. juni 2023 kl. 21:30

D. 8 juni inviterer Arkæologi Vestjylland til Detektorarrangement: Introduktion til DIME

DIME står for ’Digitale Metaldetektorfund’ og er en digital platform til registrering af arkæologiske fund, oftest gjort med metaldetektor. DIME-databasen blev udviklet i 2016-2018 af en gruppe museumsfolk og universitetsarkæologer i tæt samarbejde med detektorbrugere og et bredt panel af fagfolk fra museer landet over og rummer i øjeblikket mere end 175000 fund fra hele landet. DIME findes bl.a. som mobilapp og er enkel og gratis at anvende, både for finder, lokalmuseum samt Natonalmuseet.

Aftenens program vil bestå af to oplæg efterfulgt af mulighed for spørgsmål og debat.

Første oplæg vil være ved Lektor Andres ’Minos’ Dobat, der er en projektleder på DIME. Han vil fortælle om detektorarkæologi som fænomen og om hvad DIME bl.a. kan anvendes til.

Aftenens anden oplæg vil være ved Poul Hounsvad, der er arkæologi-studerende og erfaren detektorbruger. Han vil fortælle om brugen af DIME i marken.

Arrangementet henvender sig både til nye og gamle brugere eller dig der stadig mangler at blive overbevist – kort sagt; alle detektobrugere.

Aftenen er gratis for alle, men tilmelding er nødvendig, og skal foregå til museumsinspektør Michelle Staffe på ms@arkvest.dk senest 6. juni.

Arrangementet foregår på Vestjysk Gymnasium Tarm, Skolegade 15, 6880 Tarm.
Fra kl. 19

Det siger vores gæster

Lene Baun

4. november 2023

Digtene i haven er vidunderlige

Du får en levende fortalt introduktion til museet om Kaj Munks liv, så du er klar til besøget. Digtene i haven er vidunderlige og caféen lige midt i museet med udsigt til vandet er unik.

Jennifer Müller

2. november 2023

Meget spændende

Meget spændende for unge og gamle.

Professor Tibatong

30. september 2023

Jeg vender tilbage hvert år!

Det bedste ved Hvide Sande: Fiskerie huset. Jeg vender tilbage hvert år!

Pamela Gaines

22. november 2023

Absolut et besøg værd

Meget rart og informativt. Absolut et besøg værd med eller uden børn!

Juliane Theus

16. november 2023

Vi kan kun anbefale det

Rigtig hyggelig vikingelandsby med en hyggelig café. Der er medarbejdere til stede i husene, som gerne giver forklaringer. Til vores glæde er den også på tysk, hvilket ikke kan forventes i et fremmed land. Den lille butik, der også fungerer som billetkontor, byder på smykker og hverdagsting.

Casper Norlander

30. oktober 2023

Bestemt et besøg værd

Meget hyggelig klitgård. Bestemt et besøg værd.

Mosida M

16. november 2023

Meget at lege og opdage

Et smukt anlagt område, der er meget at lege og opdage udenfor. Udstillingerne i hovedbygningen er interessante og børnevenlige. De ekstra tilbud er også mangfoldige og nøje planlagt. Personalet var altid søde og hjælpsomme. Vi kommer gerne tilbage!

Andreas Schmidt

9. november 2023

Meget cool vikingelandsby

Meget cool vikingelandsby med mange attraktioner. Vi kunne lave bueskydning, bage brød og meget mere. Du får også en masse information om vikingetiden og skuespillerne er meget autentiske. Du kan endda finde en smedebutik her. Vi kan kun anbefale det, et besøg er det værd.

Christian Pingel

31. oktober 2023

Imponerende rekonstruktion

Imponerende rekonstruktion af en vikingelandsby, som du kan røre ved. Der er sjove aktiviteter (f.eks. bueskydning, lædertaske og armbåndsfremstilling) for børn (omkring 4 til 14 år). Vi brugte godt 4 til 5 timer på at udforske alt i fred og lave aktiviteterne med børnene. Hvis du er lokal og interesseret i vikinger, bør du ikke gå glip af dette højdepunkt!

Christiane Kiefer

31. januar 2024

Fantastisk udsigt

Fantastisk udsigt og hyggelig café i fyrmesterens hus.

Spar penge – køb fordelskort

Platin