Kaj Munk – meninger og mod
Den 4. januar 1944 banker det på døren hos Kaj Munk i Vedersø Præstegård. Nazisterne er kommet for at hente ham, og samme aften bliver han likvideret. Kaj Munk døde for det, han troede på, og i vores nye udstilling får I historien om de sidste dramatiske timer af hans liv.

Program
Vi begynder fortællingen om Kaj Munk med hans barndom og ungdom, hvor han meget fascineret af den stærke mand, herunder både den italienske diktator og facist Mussolini, men også den tyske kansler og nazist Adolf Hitler. Men som 1930’erne gik, begyndte Kaj Munk at skifte holdning, og blev han indædt modstander af de to.
Under Anden Verdenskrig brugte Kaj Munk sin stemme og pen til at yde modstand.
Vi slutter forløbet i den nye udstilling, hvor audioguides fører jer gennem de sidste dramatiske timer af Kaj Munks liv.
Undervejs i forløbet krydres fortællingerne med forskellige dilemmaspil.

Praktisk information
- Besøgssted: Kaj Munks Præstegård, Vesterhavsvej 7, 6990 Ulfborg
- Varighed: 1,5 – 2 timer
- Sæson: Januar – april
- Målgruppe: Udskoling/konfirmandforløb
- Klassetrin: 7., 8., 9. og 10. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Historie, kristendomskundskab, samfundsfag og dansk
Kompetencemål
Historie
- Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Kristendomskundskab
- Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper
- Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger
Samfundsfag
- Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
Dansk
- Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Historie
- Eleven kan forklare, hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud.
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt.
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
- Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
Kristendomskundskab
- Eleven kan reflektere over betydningen af den religiøse dimension i grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
- Eleven kan reflektere over etiske principper og moralsk praksis i mellemmenneskelige relationer.
- Eleven kan reflektere over de bibelske fortællingers tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
Samfundsfag
- Eleven har viden om demokrati og andre styreformer.
- Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger.
Dansk
- Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
- Eleven har viden om argumentations- og informationsformer.