Et vestjysk vindmølle-eventyr
Kom med på et vindmølleeventyr, hvor vi dykker ned i udviklingen af vores vindmøller, helt tilbage fra stubmøllen i Middelalderen og frem til Vestas møllen i dag. Eleverne ser en kort film, undersøger et emne de fremlægger om for deres klassekammerater og quizzer i viden om energi.

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder, der knytter sig til forløbet og gør det lettere for eleverne at forstå tidens gang.
Udgangspunktet er en fulldome-film, hvor vi følger menneskets udnyttelse af vindkraft, vindmøllens historie, industriudviklingen ift. vindmøllerne, vindens bevægelse og historiske spor fra lokalområdet. I gruppearbejde skal eleverne undersøge en mølletype, som de skal fremlægge for deres klassekammerater bagefter. Under denne fremlæggelse, vil formidleren supplere med viden om møllerne, samt hjælpe eleverne bedst muligt på vej. Undersøgelsen efterfølges af en quiz og opsamling på denne. Når vi afslutter med filmen, så ses den med et kommentarspor af formidleren og derved dannes en afslutning på forløbet.

Praktisk information
- Mødested: Naturkraft , Naturparken 10, 6950 Ringkøbing
- Varighed: ca. 1,5 time
- Sæson: Hele året på åbningsdage
- Målgruppe: Udskoling
- Klassetrin: 7., 8., 9. og 10. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Historie og Fysik/kemi
Kompetencemål
Historie
Efter 9. klasse
- Kronologi og sammenhæng
- Kildearbejde
- Historiebrug-Historisk bevidsthed
Fysik/kemi
Efter 9. klasse
- Undersøgelse
- Perspektivering
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Historie
Efter 9. klasse
- Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk rækkefølge
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven kan formulere historiske problemstillinger
- Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
Fysik/kemi
Efter 9. klasse
- Eleven har viden om energiformer.
- Eleven har viden om udvikling i samfundets energibehov
- Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
- Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling
- Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud