Bunkertur i Houvig
Radarstation, tykt armeret beton, strategimøder og nedskydning af et allieret fly. Scenen er sat til en spændende fortælling om livet som tysk soldat på den danske vestkyst under Anden Verdenskrig. Vi bevæger os rundt i klitlandskabet og ind i udvalgte bunkere.

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder. Tidslinjen gør det lettere at forstå tidens gang og de sammenhænge, der knytter sig til historien
Bunkerturen er en guidet rundvisning med nedslag i de to stillinger, Ringelnatter og Kryle. Mellem de to stillinger sættes fokus på minerydningen og den pris, som halvstore tyske drenge eller purunge mænd betalte på vegne af den tyske krigsmaskine.
På turen hører I bl.a. om hvilken rolle Lyngvig Fyr spillede i bombningen af Shellhuset i 1945.
Vi hører også historien om den kun 17-årige Gerhard Saalfeld, der gjorde tysk soldatertjeneste på den jyske vestkyst.
Og meget andet…

Praktisk information
- Besøgssted: Houvig fæstningen, P-plads, Sortebærdalen 65, 6950 Ringkøbing
- Varighed: 2 timer
- Sæson: April, maj og juni + august og septemper
- Målgruppe: Udskoling
- Klassetrin: 7., 8., og 9. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Bemærkninger: Husk tøj og sko efter vejret – det kan være rigtig koldt derude. Husk lommelygter (Ikke et krav).
- OBS: Turen er ikke handicapvenlig. Turen er ikke god til gangbesværede personer.
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Historie og samfundsfag
Kompetencemål
Historie
Efter 9. klasse
- Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.
- Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Samfundsfag
Efter 9. klasse
- Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Historie
Efter 9. klasse
- Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng.
- Eleven kan formulere historiske problemstillinger.
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Samfundsfag
Efter 9. klasse
- Eleven kan bruge begreberne udbud og efterspørgsel til at beskrive, hvordan markeder fungerer.