Bunkere og besættelse i Ringkøbing
Verden er i krig og Ringkøbing er en lille brik i det store spil. Kom på en tur rundt i Ringkøbing og lær om livet under besættelsen. Vi sidder tæt i beskyttelsesrummet og vi besøger de store bunkere som blev bygget i byen.

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder. Tidslinjen gør det lettere at forstå tidens gang og de sammenhænge, der knytter sig til historien
Bunkere og besættelsen i Ringkøbing er en gåtur rundt i Ringkøbing. Undervejs kommer vi ned i et beskyttelsesrum og ind i nogle af de bunkere, som var en del af Atlantvolden. Eleverne lærer om hverdagen for borgerne i Ringkøbing under tysk overherredømme. Vi hører om livet med rationeringsmærker, mørklægning og de tyske flygtninge, der kom sidst i krigen. Turen er krydret med dilemmaspørgsmål og forskellige opgaver, hvor eleverne skal tage aktivt stilling.
Turen er ca. 2 km.

Praktisk information
- Besøgssted: Ringkøbing Museum, Herningvej 4, 6950 Ringkøbing – Byvandring i Ringkøbing
- Varighed: 1,5 -2 timer
- Sæson: august, september, oktober + april, maj, juni
- Målgruppe: 5., 6., 7,. 8., 9., og 10. klasse samt ungdomsuddannelse.
- Klassetrin: 5., 6., 7,. 8., 9., og 10. klasse.
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Bemærkninger: Dele af turen er ikke egnet for kørestolsbrugere eller personer med andre bevægelsesudfordringer.
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Historie og dansk
Kompetencemål
Historie
Efter 9. klasse
- Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.
- Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Dansk
Efter 9. klasse
- Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
- Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Historie
Efter 9. klasse
- Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng.
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt.
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.
- Eleven kan formulere historiske problemstillinger.
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion.
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
- Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed.
Dansk
Efter 9. klasse
- Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning.
- Eleven kan diskutere bud på et eller flere samlede udsagn på baggrund af undersøgelser.
- Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger.
- Eleven kan argumentere og informere.
- Eleven kan analysere eget og andres kropssprog.