Et Vestjysk Vindmølle-eventyr
Rejs gennem tiden og oplev vindmøllens spændende udvikling – fra middelalderens stubmølle til nutidens avancerede Vestas-mølle. Eleverne ser en imponerende fulldome-film om vindmølle-eventyret i Vestjylland, deltager i en sjov og udfordrende stafet og fordyber sig i forskellige mølletyper. Forløbet afsluttes med elevfremlæggelser, der bringer viden og kreativitet i spil.

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder. Tidslinjen gør det lettere at forstå tidens gang og de sammenhænge, der knytter sig til historien
Med ild og is, varmt og koldt luft demonstrerer vi, hvad vind er, og hvordan den opstår.
Derefter ser vi en imponerende fulldome-film, der tager os med på en rejse gennem menneskets udnyttelse af vindkraft, vindmøllens historie, industriens udvikling, vindens bevægelser og dens historiske spor i lokalområdet.
Herefter følger en interaktiv vindmølle-stafet, hvor eleverne skal placere billeder af vindmøller i kronologisk rækkefølge. Dette leder over i gruppearbejde, hvor eleverne undersøger de forskellige typer vindmøller. Grupperne og formidleren præsenterer i fællesskab deres viden om de seks vindmøller, baseret på udstillingen.
Forløbet rundes af med et gensyn med filmen, hvor formidleren tilføjer et kommentarspor, der binder hele oplevelsen sammen og giver en afsluttende refleksion.

Praktisk information
- Besøgssted: Naturkraft, Naturparken 10, 6950 Ringkøbing
- Varighed: 1,5 timer
- Sæson: September, november, januar, februar, marts
- Målgruppe: Mellemtrin
- Klassetrin: 4., 5., og 6. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Bemærkninger: Forløbet foregår indendørs
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Natur/teknologi og Historie
Kompetencemål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
- Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
- Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
- Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
- Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.
Efter 6. klasse
- Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
- Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.
- Eleven kan kommunikere om natur og teknologi.
Historie
Efter 4. klasse
- Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
- Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
- Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.
Efter 6. klasse
- Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
- Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden.
- Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
- Eleven har viden om nedbør, vind og temperatur.
- Eleven har viden om Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser.
- Eleven kan sætte naturfaglig og teknologisk udvikling i historisk perspektiv.
- Eleven kan relatere viden fra natur/ teknologi til andre regioner.
- Eleven har viden om fagord og begreber.
Efter 6. klasse
- Eleven har viden om energiformer.
- Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier.
- Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget.
- Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt.
- Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder.
- Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug a f naturfaglige og teknologiske fagord og begreber.
- Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning.
Historie
Efter 4. klasse
- Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden.
- Eleven kan beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion.
- Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
- Eleven kan læse enkle historiske kilder og udtrykke sig sprogligt enkelt om deres indhold.
- Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.
Efter 6. klasse
- Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering.
- Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger.
- Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål.
- Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdenens historie.
- Eleven har viden om elementer, der indgår i historiske scenarier.