Bunkertur i Houvig
Radarstation, tykt armeret beton, strategimøder og nedskydning af et allieret fly. Scenen er sat til en spændende fortælling om livet som tysk soldat på den danske vestkyst under 2. Verdenskrig. Vi bevæger os rundt i klitlandskabet og ind i udvalgte bunkere.

Program
Bunkerturen er en guidet rundvisning med nedslag i de to stillinger, Ringelnatter og Kryle. Mellem de to stillinger sættes fokus på minerydningen og den pris, som halvstore tyske drenge eller purunge mænd betalte på vegne af den tyske krigsmaskine.
På turen hører I bl.a. om hvilken rolle Lyngvig Fyr spillede i bombningen af Shellhuset i 1945.
Vi hører også historien om den kun 17-årige Gerhard Saalfeld, der gjorde tysk soldatertjeneste på den jyske vestkyst.
Og meget andet…

Praktisk information
- Besøgssted: Houvigfæstningen, P-plads, Sortebærdalen 65, 6950 Ringkøbing
- Varighed: Ca. 2 timer
- Sæson: April, maj og juni + august og september
- Målgruppe: Udskoling
- Klassetrin: 4., 5. og 6. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Handicapvenlig: Turen er ikke handicapvenlig og ikke god til gangbesværede personer
- Bemærkninger: Husk at afstemme tøj og sko efter vejret – det kan være rigtig koldt derude. Husk også lommelygter (ikke et krav).
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Fag: Historie
Kompetencemål
Historie
- (efter 4. kl.) Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
- (efter 4. kl.) Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- (efter 6. kl.) Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Historie
- (efter 4, kl.) Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu.
- (efter 4. kl.) Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu.
- (efter 4. kl.) Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet.
- (efter 6. kl.) Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden.
- (efter 6. kl.) Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering.