Vikingernes Guder og gøremål
Træd ind i gudernes verden! På Bork Vikingehavn møder eleverne Odin og Thor og andre af de nordiske guder gennem gode historier, leg og levende vikingeliv. Sammen med en af museets vikinger deltager eleverne i flere af vikingernes daglige gøremål. Ved dette besøg smelter hverdag og mytologi sammen i et levende historisk eventyr

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder. Tidslinjen gør det lettere at forstå tidens gang og de sammenhænge, der knytter sig til historien
Når I kommer til Bork, vil I blive mødt af en viking, der vil tage jer med rundt i vikingehavnen. Vi starter med at I alle får et vikingenavn. Vi kigger ind i det mørke langhus, hvor vikingen bor og I lærer at spille Tretavl. Vi tager til Gudehovet, hvor vi ofrer til Odin og Thor og de andre guder. Vi besøger også vandmøllen og bager brød over bål. Undervejs krydres med spændende historier om de nordiske guder.

Praktisk information
- Mødested: Bork Vikingehavn, Bork Vikingehavn, Vikingevej 7, 6893 Hemmet
- Varighed: 1,5 – 2 timer
- Sæson: På åbningsdage i månederne: April, maj, juni samt september og november
- Målgruppe: Indskoling
- Klassetrin: 0., 1., 2. og 3. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Bemærkninger: Forløbet foregår udendørs. Forløbet er ikke egnet til gangbesværede.
- OBS: Vær opmærksom på påklædning, det kan være meget koldt og blæsende på Bork Vikingehavn.
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Kompetencemål
Dansk
Efter 2. klasse
- Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
- Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Efter 4. klasse
- Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
- Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Historie
Efter 4. klasse
- Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
- Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
- Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.
Kristendomskundskab
Efter 3. klasse
- Eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
- Eleven kan udtrykke sig om, hvad kristendom er og om centrale begivenheder i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
Natur og Teknologi
Efter 4. klasse
- Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Dansk
Efter 2. klasse
- Eleven kan følge forløbet i en fortælling.
- Eleven kan deltage i enkel fortolkning.
- Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig.
- Eleven kan deltage i rollelege og rollespil.
Efter 4. klasse
- Eleven har viden om mundtlige, kropslige og billedlige udtryksformer.
- Eleven har viden om fortolkningsmuligheder.
- Elever kan sætte teksters tema ind i et tidsperspektiv.
- Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
- Eleven kan dramatisere tekster og temaer sammen med andre.
Historie
Efter 4. klasse
- Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden.
- Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.
- Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu.
- Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu.
- Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
- Eleven har viden om enkle fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur.
- Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
- Eleven har viden om særtræk ved historiske fortællinger.
- Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.
Kristendomskundskab
Efter 3. klasse
- Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål, som de kommer til udtryk i religioner og livsopfattelser.
- Eleven har viden om guds- og trosopfattelser.
- Eleven har viden om kristendommens opståen og udvikling.
- Eleven kan genkende centraler symboler, ritualer, musik og salmer.
Natur og teknologi
Efter 4.klasse
- Eleven har viden om centrale naturfaglige og teknologiske udviklinger.
- Eleven har viden om teknologiudvikling gennem tiden.