Rakkerne
Rakkere, natmænd, tatere, sigøjnere… kært barn har mange navne. Sammen med en af museets egne rakkere går I en tur ud i Bjørnemosen og hører om hvordan rakkerne, trods fattigdom og udstødelse, klarede sig gennem tilværelsen. I hører deres overtroiske fortællinger og prøver nogle af deres gamle skikke.

Program
Ved alle skolebesøg på museet møder eleverne en stor tidslinje, der giver dem et visuelt overblik over vigtige historiske begivenheder. Tidslinjen gør det lettere at forstå tidens gang og de sammenhænge, der knytter sig til historien
Gennem en rollefortælling får I et levende indblik i samfundets hierarki i 1700-tallet og rakkernes barske livsvilkår. Herefter udforsker vi udstillingen og dykker ned i deres hverdag.
Senere følger vi den smukke Rakkersti ud i Bjørnemosen, hvor I hører fascinerende og gruopvækkende fortællinger om rakkerne. Undervejs oplever I gamle traditioner og prøver kræfter med sjove, historiske lege.
Lad historien vækkes til live!

Praktisk information
- Besøgssted: Bundspæk Mølle, Bundspækmølle, Bundsbækvej 27, 6900 Skjern
- Varighed: 1,5 timer
- Sæson: august – september + maj – juni
- Målgruppe: Indskoling
- Klassetrin: 0., 1., 2. og 3. klasse
- Max. deltagere: 28 elever
- Pris: 1200,- kr. / 3 klip
- Materialepris: 0,- kr.
- Bemærkninger: Forløbet foregår udendørs. Der er indlagt en gåtur på ca 2 km.
- Retningslinjer for besøg: Se vores retningslinjer for besøg her

Kompetence- og læringsmål
Kompetencemål
Natur og Teknologi
Efter 2. klasse
- Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag.
Dansk
Efter 2. klasse
- Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
- Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Natur og teknologi
Efter 2. klasse
- Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
- Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område.
Dansk
Efter 2. klasse
- Eleven kan følge forløbet i en fortælling.
- Eleven kan deltage i enkel fortolkning.
- Eleven kan deltage i rollelege og rollespil.
- Eleven har viden om forskellige måder at tale dansk på.