Pressemeddelelse udsendt 24. april 2023

Finansloven sætter demokratisk dannelse på dagsordenen

Partierne bag den nye finanslov har afsat 4 mio. kr. til vores fælles demokratiske dannelse i en tid, hvor vi ikke længere kan tage demokratiet for givet. Pengene gives til museer, der sætter fokus på to markante vestjyske skikkelser: Kaj Munk og I.C. Christensen, der begge – på hver deres måde – kæmpede for demokratiet i Danmark.

Kaj Munk gav sit liv i kampen for demokratiet

Kaj Munk blev under 2. Verdenskrig et symbol på kampen mod den nazistiske besættelsesmagt. Kaj Munks modstand, der kom til udtryk bl.a. i det kendte digt Den Blaa Anemone, minder os den dag i dag om, at vi aldrig må tage vores danske demokrati for givet. Finansloven har givet 2. mio. kr. til at skabe en ny udstilling i præstegården i Vedersø, hvor museet med nye virkemidler kan skabe en fornemmelse af det liv, Kaj Munk, med sin hustru Lise, levede på præstegården op til den skæbnesvangre dag, hvor han blev hentet og likvideret af nazistiske håndlangere.

I.C. Christensen kæmpede for at demokratiet blev for alle

Om få år kan vi markere 125 års jubilæet for systemskiftet i 1901, hvor folkestyret, som vi kender det i dag, blev indført. En af de ledende skikkelser bag systemskiftet var I.C. Christensen. Han var en vestjysk skolelærer født under beskedne kår, der med systemskiftet var med til at sikre demokratiske rettigheder for alle i Danmark. De 2 mio. kr. er øremærket en markering af jubilæet for systemskiftet, en ny udstilling samt renovering af I.C. Christensens Hus i Hee.

Pengene er givet til Ringkøbing Fjord Museer

De i alt 4 mio. kr er givet til Ringkøbing Fjord Museer, og museumsdirektør Mette Bjerrum Jensen glæder sig over dagens nyhed og udtaler:

Vi er glade for, at finansloven sætter fokus på vores fælles demokratiske dannelse og de værdier, der ligger bag. Det er nemt at tage demokratiet for givet, men krigen i Ukraine viser os, at vi konstant skal kæmpe for vores værdier, som Kaj Munk og I.C. Christensen på hver deres måde gjorde. Med den nye bevilling får Ringkøbing Fjord Museer nu bedre mulighed for at skabe højaktuelle udstillinger. Vi glæder os til at samarbejde med de frivillige kræfter bag I.C. Christensens Hus om opgaven. En stor tak til de, også lokale, folketingspolitikere, der har sikret midlerne.