Skibene
Ingen havn uden skibe – ingen vikingehavn uden vikingeskibe
- Havørn
En mindre udgave af det norske “Gokstadsskib” - Ravnunge Bork
Kopi af skib fundet ved Skulderlev i Roskilde Fjord - Byrjargol
Rekonstruktion af norsk skib fra Gokstad - Gere og Freke
Traditionelle færøske fiskerbåde, opkaldt efter Odins to ulve.
Læs mere om skibene længere nede på siden.
Havørn
Havørnen er en rekonstruktion af et skib fra udgravningen ved Gokstad i Norge. Skibet har 16 årepar, kan have ca. 35 mand i besætningen og er dateret meget præcist til 895. Originalskibet blev til sidst anvendt som gravskib. I graven er der blandt fundet løftinger (skibstelte), en hestevogn, en kane, et spillebræt, en stol og diverse husgeråd. Gravfundet er så rigt og flot, at det kan have været grav for en dronning i denne del af det sydlige Norge.Havørnen på Bork Vikingehavn er 2/3 størrelse af Gokstadsskibet. Derfor er der for få årer til, at den er et langskib, selv om den har den skrogfom, der kendetegner langskibet. Det stolte skib har oplevet en del i sin levetid: Det har taget turen til Færøerne, hvor det forliste ud for Thorshavn. Senere gik turen ad de russiske floder helt til Sortehavet, og nu nyder Havørnen et velfortjent otium på Bork Vikingehavn.
- Besætning 12 – 20 mand
- Materiale: eg på eg
- Længde: 15 meter
- Bredde:3,5 meter
- Dybgang: 0,8 meter
- Sejl: råsejl, 103 m2
- Antal årer: 9 par
- Fart for sejl: 14 knob
- Fart for årer: 4-5 knob
- Søsat: år 1984
Ravnunge Bork
Ravnunge har sit navn efter en runeinskription fundet på kirkegården ved Læborg kirke nær Vejen. Inskriptionen lyder: “Ravnunge Tue huggede disse runer efter Thyre sin dronning”. Originalskibet er fundet i ”Peberrenden” ved Skuldelev i Roskilde fjord. Her var fem skibe sænket for at spærre fjenders indsejling til Roskilde. Skibet er bygget ved Sognefjord i Norge i 1030. Det store antal årer indikerer, at der ikke er tale om en færge eller måske et hvalfangerskib. På et tidspunkt blev originalskibets ræling forhøjet, hvorefter det blev brugt som fragtskib (”Ravnunge” er rekonstruktion af den første periode uden forhøjet ræling).
- Besætning: 7-16 mand
- Materiale: fyr på eg
- Længde: 12 meter
- Bredde: 2,5 meter
- Dybgang: 0,6 meter
- Sejl: råsejl, 27 m2
- Antal årer: 7 par
- Fart for sejl: 8 knob
- Fart for årer: 4 knob
- Søsat: år 2007
Byrjagol
Byrjagold er olddansk og betyder god medvind. Byrjagol er en rekonstruktion af en båd fundet ved en udgravning i Gokstad i Norge. Skibet er det største af tre mindre både, der blev fundet i et stort skib og dateret til 895. På originalen er der i skibets agterende ”udeladt” et sæt åregafler, så måske havde styrmanden sin plads her. På Bork Vikingehavn har vi tilføjet det ”manglende” sæt på kopien, da vi har behov for den ekstra muskelkraft i det blæsende Vestjylland. Originalen er beregnet til de norske fjorde.
- Besætning: 5-9 mand
- Materiale: lærk på eg
- Længde: 9,5 meter
- Bredde: 1,7 meter
- Dybgang: 0,5 meter
- Sejl: råsejl, 16 m2
- Antal årer: 4 par
- Fart for sejl: 10 knob
- Fart for årer: 4-5 knob
- Søsat: år 1994
Gere og Freke
Gere og Freke er Bork Vikingehavns to færøbåde. “Gere” og “Freke” betyder “den glubske” og “den grådige”. Det er navnene på Odins to ulve, der altid ligger ved hans fødder.Ulvene æder al Odins mad, selv nøjes han med vinen.Gere og Freke er traditionelle færøske fiskerbåde. De blev brugt til at pilke på Atlanterhavet. Bådtypen går tilbage til
tidlig middelalder.
- Besætning: 2-5 mand
- Materiale: lærk på eg
- Længde: 5,3 meter
- Bredde: 1,4 meter
- Dybgang: 0,3 meter
- Sejl: råsejl, 5 m2
- Antal årer: 2 par
- Fart for sejl: 6 knob
- Fart for årer: 4 knob
- Søsat: år 1999