21. marts kl. 11:00: Udforsk vejr og vind

Se alle oplevelser

Byg med naturen

12. juni 2023 kl. 10:00 - 12. juni 2023 kl. 12:30

Kan du bygge noget, der kan holde til vestenvinden?

Når man har skullet bygge huse, vindmøller og andre konstruktioner, så har man altid skullet have naturens kræfter in mente, når man har bygget her i Vestjylland, for hvis det man byggede, ikke kunne holde til Vestenvinden eller eventuelle oversvømmelser, så holdt man ikke længe på Vestkysten.

Hver dag fra kl. 10:00-12:30, kan du og din familie prøve kræfter med at bruge naturens ressourcer til at bygge noget selv, der kan modstå naturens kræfter!

Vestjylland er gennem de sidste mange tusinde år blevet formet af naturens kræfter, især vind og vand. Vores region er ofte udsat for de forskellige naturkræfter i form af bl.a. oversvømmelser og storme, hvilket har haft stor betydning for livet og levebrødet for de mennesker, der bor i området.

Vestenvinden er også en (næsten) konstant med- og modspiller i Vestjylland, og man kan blot se på træerne i Vestjylland, som næsten alle er bukket mod øst. Vinden kan også forårsage betydelige skader, især på kysten, hvor den kan erodere sandklitter og forårsage oversvømmelser, men den har også spillet en vigtig rolle i vores kulturarv, idet vindmøller har været et almindeligt element i landskabet i mange århundreder. Disse blev brugt til at male korn, pumpe vand og generere energi, og de er stadig en vigtig del af vores historie og identitet.

Det siger vores gæster

Mosida M

16. november 2023

Meget at lege og opdage

Et smukt anlagt område, der er meget at lege og opdage udenfor. Udstillingerne i hovedbygningen er interessante og børnevenlige. De ekstra tilbud er også mangfoldige og nøje planlagt. Personalet var altid søde og hjælpsomme. Vi kommer gerne tilbage!

Jessika

27. oktober 2023

Fantastisk hands-on museum

Fantastisk hands-on museum for unge og gamle om emnet energi fra sol, vind og vand. Stort eventyr udendørs område med mange stationer. Indenfor er der mange legehjørner og animerede installationer. Venligt personale. Velegnet til små børn. Vi var begejstrede!

Swen Ressel

11. oktober 2023

Et must i enhver feriekalender

Meget fint, forklarer sammenhængene i naturen for unge og gamle. Menneskets indflydelse på miljøet, processerne i naturen - hvordan alting uundgåeligt hænger sammen og er afhængigt af hinanden. Et must i enhver feriekalender.

Kathrin Küsel

8. september 2023

Meget, meget flot

Meget, meget flot. Et ret lille område, men har meget at byde på. Og det appellerer faktisk til alle aldersgrupper. Vi var der med vores 13-årige søn og havde en meget, meget hyggelig morgen. At vores hund fik lov til at tage med os overalt, toppede det hele.

Dana Völker

5. september 2023

Vil med glæde vende tilbage

Super interessant park, masser af sjov for unge og gamle, aktiv og varieret. 3 1/2 time var ikke nok til alt, så tag god tid med, der er også mulighed for picnic på stedet. Stærkt anbefalet, hver en øre værd og vil med glæde vende tilbage!

Sascha Müller

10. august 2023

Oplev naturens kraft på en legende måde

Ideen om at opleve naturens kraft på en legende måde og kombinere det hele med små hands-on aktiviteter er fantastisk. Vi tilbragte 4 timer her og havde det godt.

F Kopp

4. august 2023

Kan varmt anbefales

Temaer om miljø og natur er smukt implementeret! Fra helt små børn til voksne er der noget for enhver smag. Lækre snacks, fantastisk arkitektur og ekstremt venligt personale, der er i godt humør selv i meget dårligt vejr! Meget fin lille ting: der er en gratis tørretumbler, hvis et barn falder i vandet! Kan varmt anbefales!

Alexander Fuchs

28. juli 2023

Dagen fløj afsted

Meget flot anlæg med sans for detaljer. Der er noget for enhver smag, stor som lille. Dagen fløj afsted, med forskningsekspeditioner, fremstilling af vindmøller, bagning af urtebrød og masser af muligheder for at lære om naturens kræfter på en legende måde. Vi havde det rigtig sjovt og kan varmt anbefale dette virkelig smukke frilandsmuseum.

Spar penge – køb fordelskort

Platin